Luchtvaart
In 2016 zijn er op het gebied van Toezicht geen onderzoeken geweest op gebied van grote, kleine of recreatieve luchtvaart. Constatering via monitoring is dat in de recreatieve luchtvaart, met name paragliding/parapente, soms gebruik wordt gemaakt van niet toegelaten portofonen voor communicatie onderling en met de grond. Daarbij worden vaak frequenties gebruikt die aan andere radio-diensten zijn toegewezen, waardoor deze diensten verstoord kunnen worden.
Storingsmeldingen 2016: 9
Twee klachten hadden betrekking op het spontaan afgaan van noodbakens die werken op de luchtvaart noodfrequentie 121.5 MHz, vijf klachten hadden betrekking op verstoring van luchtvaartfrequenties als gevolg van illegale uitzendingen in de FM-omroepband. Eén klacht betrof de melding van een ‘bromstoring’.
Luchtvaartvergunningen
Maand | Totaal |
---|---|
jan-12 | 2050 |
feb-12 | 2057 |
mrt-12 | 2064 |
apr-12 | 2078 |
mei-12 | 2083 |
jun-12 | 2071 |
jul-12 | 2078 |
aug-12 | 2078 |
sep-12 | 2086 |
okt-12 | 2086 |
nov-12 | 2049 |
dec-12 | 2011 |
jan-13 | 2016 |
feb-13 | 2010 |
mrt-13 | 2113 |
apr-13 | 2130 |
mei-13 | 2118 |
jun-13 | 2127 |
jul-13 | 2123 |
aug-13 | 2125 |
sep-13 | 2124 |
okt-13 | 2127 |
nov-13 | 2094 |
dec-13 | 2036 |
jan-14 | 2052 |
feb-14 | 2061 |
mrt-14 | 2062 |
apr-14 | 2070 |
mei-14 | 2059 |
jun-14 | 2067 |
jul-14 | 2073 |
aug-14 | 2081 |
sep-14 | 2083 |
okt-14 | 2082 |
nov-14 | 2066 |
dec-14 | 2007 |
jan-15 | 2025 |
feb-15 | 2029 |
mrt-15 | 2035 |
apr-15 | 2036 |
mei-15 | 2028 |
jun-15 | 2035 |
jul-15 | 2038 |
aug-15 | 2045 |
sep-15 | 2050 |
okt-15 | 2031 |
nov-15 | 2016 |
dec-15 | 1980 |
jan-16 | 1989 |
feb-16 | 1991 |
mrt-16 | 1997 |
apr-16 | 2012 |
mei-16 | 2021 |
jun-16 | 2024 |
jul-16 | 2016 |
aug-16 | 2022 |
sep-16 | 2025 |
okt-16 | 2011 |
nov-16 | 2004 |
dec-16 | 1952 |
In de grafiek het “verloop” van het aantal luchtvaartvergunningen van de afgelopen 5 jaar. De luchtvaart is een heel stabiele “markt” voor wat betreft het aantal vergunningen. De uitbreiding van bijvoorbeeld luchthaven Lelystad zal nauwelijks invloed hebben op het aantal vergunningen, maar heeft wel gezorgd voor veel extra complexe frequentieplanning- en coördinatie activiteiten. Dit omdat het Europese luchtruim het drukst bevlogen luchtruim ter wereld is. Het is lastig om nieuwe frequenties te vinden die door een dergelijke luchthaven weer in gebruik kunnen worden genomen, want ook de luchthavens in de ons omringende landen groeien, en daarmee groeit ook hun communicatiebehoefte. Het aantal Nederlandse vergunningen zegt niets over de gigantische stijging van het gebruik van het “luchtvaart” frequentiespectrum. Zoals in het interview met LVNL is aangegeven kent alleen Schiphol al 510.000 vliegtuigbewegingen per jaar. Er is erg veel communicatie nodig om die allemaal veilig te laten verlopen! Die communicatie moet storingvrij kunnen plaatsvinden.