Hoewel het nog te vroeg is om te kijken naar de wereld na corona, lijkt het erop dat thuiswerken een blijvertje is. De meeste organisaties zijn hiervoor inmiddels goed gefaciliteerd. Maar wat als de telecom- en IT-netwerken uitvallen? Dit kan grote en vervelende gevolgen hebben voor uw organisatie, juist in deze tijd. Is uw organisatie voldoende voorbereid? Test het met onze nieuwe interactieve infographic Telekwetsbaarheid.

Gelukkig hebben wij in Nederland betrouwbare en goed werkende telecommunicatienetwerken. Maar uitval van telecom of internetproblemen zijn helaas nooit helemaal uit te sluiten. Organisaties kunnen daar flink onder lijden: stel dat uw medewerkers niet meer kunnen thuiswerken of telefonisch niet meer bereikbaar zijn. Het is daarom belangrijk dat u de juiste stappen onderneemt om goed voorbereid te zijn.

Direct aan de slag met de infographic

De interactieve infographic van het vijfstappenplan Telekwetsbaarheid is hierbij een praktisch hulpmiddel. Het is ontwikkeld op basis van ervaringen in diverse sectoren: van een gemeente tot een regionaal vliegveld en van een chemische fabriek tot een zorginstelling voor ouderen. Doorloop de infographic stapsgewijs. Bij iedere stap leest u welke acties u kunt nemen en waar meer informatie te vinden is.

Voorkom onaangename verrassingen

Welke bedrijfsprocessen zijn essentieel en hebben een hoge impact bij uitval van telecom? Hoe onderzoekt u risico’s en welke maatregelen kunt u van te voren al treffen om snel weer up and running te zijn? Hoe voorkomt u nieuwe kwetsbaarheden in de toekomst? De coronamaatregelen gelden nog even. Voorlopig is thuiswerken het ‘nieuwe normaal’ voor veel organisaties en hun medewerkers. Door juist nu de vijf stappen uit de infographic te doorlopen voorkomt u dat u voor onaangename verrassingen komt te staan bij uitval van telecom.

Van nice to have naar need to have

Vaak is de thuiswerkomgeving een nice to have waarvoor lagere beschikbaarheids- en dienstverleningsafspraken zijn gemaakt met de telecomaanbieder. Maar als voor langere tijd grote groepen medewerkers moeten thuiswerken wordt het een need to have. Uitval van verbindingen of systemen moet dan sneller hersteld worden. Uw Service Level Agreement is in dat geval misschien niet meer toereikend. Heeft uw organisatie één internetverbinding? Dan is dat nu, tijdens de coronacrisis, een kwetsbaar punt. Overweeg om er een tweede verbinding naast te leggen, liefst via een andere route en een andere provider.

Meer informatie en tips

Op onze website vindt u onder het onderwerp 'Telekwetsbaarheid'  meer informatie, zoals een Toolkit Uitval Telecom met praktische instrumenten om uitval bij telecom te voorkomen of de gevolgen te beperken. Ook leest u er handige tips voor thuiswerken.