Wij krijgen ze ook: veelgestelde vragen. Misschien heeft u één van onze medewerkers wel eens aan de lijn gehad. Onze ervaren klantcontactmedewerkers staan u namelijk graag te woord. Deze keer: Hoe neem ik een maritieme registratie over? Onze collega Marthe legt het uit.

"Agentschap Telecom, u spreekt met..." In deze rubriek de meestgestelde vraag van de afgelopen tijd

Marthe: “Iedereen van het Klantcontactcentrum werkt momenteel thuis. Alle vaste lijnen staan doorgeschakeld naar onze mobieltjes. Zo blijven we goed bereikbaar voor klanten. Dat maakt het werken in de coronatijd eigenlijk niet zoveel anders dan werken op kantoor. Wat wel nieuw is, is ons chatprogramma. Krijg ik een vraag die ik niet direct kan beantwoorden dan vraag ik het via de chat na bij een collega. Dat werkt heel handig, nu we niet meer fysiek bij elkaar zitten." 

KlantContactCentrum-collega Marthe achter haar computer aan het werk
Marthe: “Belangrijk om te weten is dat je een maritieme registratie pas over kunt nemen als de vorige eigenaar de registratie heeft beëindigd.”

Inloggen in Mijn Agentschap Telecom doet u met uw DigiD

Hoe neem ik een maritieme registratie over?

"Het vaarseizoen is weer begonnen. Normaal leidt dit al in het vroege voorjaar tot veel vragen bij ons Klantcontactcentrum. Maar doordat veel havens en sommige bruggen en sluizen dicht waren is de drukte later op gang gekomen. Er wisselen nog steeds schepen van eigenaar en veel mensen willen weten hoe ze een maritieme registratie kunnen overnemen. Daarbij neem je de gegevens van de vorige gebruiker over, zoals de radioroepnaam van het schip. De marifoon hoeft dan bijvoorbeeld niet opnieuw te worden geprogrammeerd en dat scheelt weer in de kosten. Maar hoe regel je zo’n maritieme overname? Wat moet de oude eigenaar doorgeven? En wat moet de nieuwe eigenaar doen?

Wat heel belangrijk is om te weten, is dat je een registratie zoals een radioroepnaam pas over kunt nemen als de vorige eigenaar van het schip de registratie heeft beëindigd. Dit kan online via Mijn Agentschap Telecom, maar ook per mail.

Bent u ingelogd in Mijn Agentschap Telecom en klikt u op Registraties, dan vindt u aan de rechterkant de optie 'Beëindigen'. De verkoper mailt ons dan de radioroepletters van het schip, naam en adres en het mailadres zoals dat in ons registratiesysteem staat. Heeft de verkoper de registratie beëindigd, dan kunt u als nieuwe trotse eigenaar van het schip via Mijn Agentschap Telecom doorgeven dat u de registratie wilt overnemen. Klik dan op Nieuwe Zaak en daarna op Overnemen registratie. De overname wordt dan geheel elektronisch geregeld.

Foto van inlogscherm MijnAgentschapTelecom

Geeft u de overname liever schriftelijk door via een aanvraagformulier? Dat kan ook. U kunt het formulier aanvragen via een mail aan het Klantcontactcentrum. Houd er wel rekening mee dat de doorlooptijd van een schriftelijke aanvraag ongeveer zes weken bedraagt en dat 15 euro administratiekosten in rekening worden gebracht.

U heeft normaal gesproken drie maanden de tijd om een registratie over te nemen. Gebeurt dit niet dan kunnen de radioroepletters worden toegewezen aan een andere gebruiker.
Komt u er online niet uit dan kunt u ons altijd bellen en lopen wij stap voor stap het proces met u door. Mijn collega’s en ik staan ook in het vaarseizoen voor u klaar.”

Ons Klantcontactcentrum is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.30 - 17.00 uur via 050 - 587 74 44