Wij krijgen ze ook: veelgestelde vragen. Misschien heeft u één van onze collega’s wel eens aan de lijn gehad. Onze ervaren klantcontactmedewerkers staan u namelijk graag te woord.

"Agentschap Telecom, u spreekt met..." In deze rubriek de meestgestelde vraag van de afgelopen tijd

Greta: “Ik hoef er niet lang over na te denken wat de meestgestelde vraag is van de laatste tijd. Als de bladeren weer van de bomen vallen, komen er veel meer storingsmeldingen binnen. Van overheidsinstellingen, particulieren en zakelijke gebruikers. Gemiddeld 15 tot 20 keer per week. Storingen op radio, televisie, storingen op of door apparatuur die de frequentieband voor vrijgestelde toepassingen gebruiken,* storingen door zonnepanelen, mobilofoons/portofoons etc.”

In Nederland kunt u een aantal frequenties vergunningvrij gebruiken. Een vrijgestelde toepassing is een apparaat, meestal met een beperkt zendvermogen, waarvoor u geen vergunning nodig heeft. Bijvoorbeeld de meeste drones, afstandsbedieningen voor auto’s, wifi etc.

Collega Greta van het Klantcontactcentrum thuis aan het werk achter de computer
Greta: “Soms belandt een noodbaken uit de scheepvaart bij het afval. Dat lijkt me geen pretje. Alleen al de stank die in je kleren gaat zitten en dan moet je daarna ook nog naar huis rijden.”

Hoe geef ik een storing door?

“Heeft u last van een storing, meld dit dan via Mijn Agentschap Telecom. Dit heeft onze voorkeur omdat dan alle vragen compleet kunnen worden ingevuld en er niks vergeten word. Geen internet? Dan kunt u de storing ook telefonisch doorgeven. Tussen half negen en vijf uur nemen we zelf de telefoon op en na vijven en in het weekend schakelen we de telefoon door naar een extern callcenter. Zij nemen de storing aan, geven dit per mail aan ons door waarna we de eerstvolgende werkdag deze storing verwerken. Is een storing levensbedreigend – dit noemen we een prio 1 melding –  dan wordt deze direct gemeld aan de inspecteur die hiervoor aan de lat staat. Voor spoedgevallen zijn wij namelijk 24/7 bereikbaar. De inspecteur bepaalt of er direct actie moet worden ondernomen.”

“Prio 1 meldingen komen meestal van de kustwacht, politie, havenbedrijven en de luchtverkeersleiding. De luchtverkeersleiding die bijvoorbeeld meldt dat piloten last hebben van een illegale uitzending op de frequentie. Of de kustwacht die een melding krijgt van een noodbaken, maar het schip op zee niet kan bereiken. Het is wel eens gebeurd dat een een noodbaken bij het afval is beland. Omdat men vergeten was deze te ontkoppelen, kon hij een noodsignaal uitzenden.

Niet dringende meldingen komen terecht bij het team wat zich bezig houdt met storingsmeldingen. De intaker neemt dan contact op met de melder, bespreekt de melding en geeft eventueel tips over hoe je zelf de storing op kan lossen. Zo nodig, wordt de melding uitgezet bij een van de collega’s voor verdere behandeling."

“Meldingen van geluidsoverlast nemen we niet in behandeling. Hiervoor moet u bij de politie zijn.”

"Bij de telefonische melding proberen we zoveel mogelijk informatie te krijgen. Wat voor storing, wanneer treedt de storing op, op welke tijden en wat heeft men zelf al gedaan om de storing op te lossen. Daarnaast geven we tips.

Zo vertellen we bijvoorbeeld wat er allemaal in dezelfde frequentieband zit. Vraag vooral eens rond of iemand in de buurt recentelijk apparatuur heeft aangeschaft die dezelfde frequentie gebruikt. Ook geven we tips om storingen te voorkomen. Weet je wat vaak stoort? Weerstations als de batterijen bijna leeg zijn. Nog niet zo lang geleden had ik nog een mijnheer aan de telefoon die vond dat het daar niet aan kon liggen. Vrouwen hebben geen verstand van techniek vond hij. Bleek later toch de veroorzaker te zijn van de storing.

En wist u dat zonnepanelen ook storingen kunnen veroorzaken? We hebben hiervoor een stuk geplaatst op onze website. Misschien dat u dan de storing zelf kunt verhelpen.

En anders staat ons team klaar om u op weg te helpen."

Ons Klantcontactcentrum is van maandag tot en met vrijdag bereikbaar van 8.30 - 17.00 uur via 050 - 587 74 44