Bijna iedere Nederlander gebruikt vergunningsvrije draadloze toepassingen. Het bekendste voorbeeld is wifi, maar denk ook aan draadloze hoofdtelefoons, babyfoons, (auto)afstandsbedieningen, deurbellen en weerstations. We gaan er vanuit dat deze toepassingen altijd probleemloos werken. Dit is helaas niet meer altijd het geval.

Door de groei van het aantal draadloze apparaten die gebruik maken van dezelfde vergunningsvrije frequentie, raakt de vergunningsvrije ether voller. Daardoor wordt de kans dat deze apparaten elkaar storen steeds groter. Vergelijk het met de files in Nederland: teveel verkeer op dezelfde weg, zorgt ervoor dat het langzaam rijdt, of zelfs stopt.

Vind de oorzaak

Storingen in vergunningsvrije frequenties worden bijna altijd veroorzaakt door onderlinge storing van twee of meer apparaten in dezelfde frequentieband. Het is dus zaak om het storende apparaat te vinden en dan met de eigenaar te bespreken of er een oplossing is. Veel storingsproblemen hebben een aanwijsbare oorzaak. Bijvoorbeeld: als de batterijen van een sensor van een weerstation bijna leeg zijn, dan gaat deze sensor een breedbandig signaal uitzenden. Gevolg? Auto’s die dichtbij deze sensor geparkeerd staan, gaan niet meer open of ze willen niet starten.

Hand met daarin een autosleutel
Gaat uw auto niet meer open? Check dan eens de batterijen van een weerstation.

Bij wifi is het eigenlijk altijd de drukte in de ether die snelheids- en/of verbindingsproblemen veroorzaakt. Heeft uw apparatuur de mogelijkheid om gebruik te maken van een rustiger kanaal, dan heeft dit altijd de voorkeur. De kans op storingen is daar namelijk veel minder dan op het standaard ingestelde kanaal. Prestaties kunnen dus sterk verbeteren. U kunt uw router of modem zelf het beste kanaal laten kiezen. Blijft u problemen houden met uw wifi, dan raden we aan contact op te nemen met uw provider.

Test en los op

Onderzoek bij storingen van vergunningsvrije toepassingen dus altijd eerst in de eigen omgeving of er een ander apparaat de storing veroorzaakt. U doet dit door minimaal een minuut de stekker of de batterijen uit een ander apparaat te halen. Kijk vervolgens of het verbetering oplevert. Zo kunt u dit met alle draadloze toepassingen doen, tot u de stoorbron vindt.

Komt de ‘stoorbron’ niet vanuit uw huis of bedrijf, dan raden we aan in gesprek te gaan met uw buren. Als zij op dezelfde manier verschillende apparaten een minuut lang stroomloos maken, komt de oorzaak vaak vanzelf naar boven. Meestal hebben de buren hetzelfde probleem en is er dus een gezamenlijk belang om de storing op te lossen.

De rol van Agentschap Telecom

Agentschap Telecom behandelt storingsmeldingen in het vergunningsvrije frequentiespectrum in principe niet. Het gebruik van deze vergunningsvrije frequenties is namelijk op ‘NIB’, ofwel ‘Non Interference Basis’. Dit houdt in dat je storingen van elkaar moet accepteren en je er alles aan moet doen om storingen te voorkomen.

Als een storing echter een maatschappelijk probleem oplevert, dan kan het agentschap toch besluiten om onderzoek te doen. Dit zijn uitzonderlijke gevallen, zoals een storing waardoor inwoners van een hele wijk hun auto niet meer kunnen openen. Mocht een storing een maatschappelijk probleem opleveren, dan kunt u een storing melden bij Agentschap Telecom.