In de monding van de Waalhaven in de Nieuwe Maas te Rotterdam verdwenen al enige tijd schepen van de elektronische kaart. Havenbedrijf Rotterdam en schippers tastten volledig in het duister naar de oorzaak hiervan.
In het drukke Rotterdamse havengebied, waarvan de Waalhaven deel uitmaakt, is het belangrijk dat je weet waar iedereen is. Want een schip dat via AIS* automatisch zijn positie en gegevens uitzendt - en daardoor op de elektronische vaarkaart zichtbaar is - verhoogt niet alleen de veiligheid, maar verkort bijvoorbeeld ook de wachttijden voor de lig- en wachtplaatsen. En wat te denken van schepen die gevaarlijke stoffen laden en lossen of passagiersschepen? Deze worden continu in de gaten gehouden. Valt zo’n schip weg dan kunnen er gevaarlijke situaties ontstaan.
*Het Automatic Identification System (AIS) is een wereldwijd systeem voor het identificeren en volgen van het scheepvaartverkeer.
Tijdens een onderzoek ontdekten de inspecteurs van Agentschap Telecom al snel dat de frequentieband voor AIS-signalen verstoord werd. En na diverse peilingen in de omgeving van de Waalhaven kwamen zij uit bij een kunstwerk. In een atelier ter hoogte van de monding van de Waalhaven had een kunstenaar een kunstwerk gemaakt met behulp van ledlampjes. Al deze lampjes bleken samen met de voeding de sleutel te zijn tot de oplossing. Want ledlampjes zijn weliswaar zuinig, maar als je niet de juiste koopt of ze onjuist installeert veroorzaken ze een hoop problemen. In dit geval werden dus de frequenties van de AIS-band verstoord. Nadat de voeding van de verlichting was uitgeschakeld, was de verstoring opgelost. Achteraf bleek dat de verlichting en de voeding de storingslimieten overschreden. Om nieuwe storingen te voorkomen wordt samen met het bedrijfsleven naar een oplossing gezocht voor de kunstenaar.
Wij komen regelmatig etherverstoringen tegen die door led-verlichting worden veroorzaakt. AT besteedt hier extra aandacht aan.
Ook uit het Amsterdamse havengebied ontvangt het agentschap regelmatig meldingen van verstoringen van de AIS-ontvangst. Ook hier stellen we een onderzoek in. Komt hier iets interessants uit dan leest u hier wellicht meer over in de volgende nieuwsbrief. Om verstoringen te voorkomen gaan wij het frequentiegebruik regelmatig (preventief) monitoren. Met name in gebieden waar druk scheepvaartverkeer is.
Op de foto ziet u een momentopname van de aanwezige schepen in de Waalhaven. Met dank aan Havenbedrijf Rotterdam.