Mysterieuze klachten op Vlieland: al enige tijd merkten bewoners en bezoekers dat het signaal van hun mobiele telefoon op onregelmatige tijden wegviel. Vooral abonnees van T-Mobile en Vodafone bleken de dupe. Onderzoek van de providers leverde geen antwoorden. Daarom zochten ze hulp bij Agentschap Telecom. Senior inspecteurs Frank Holl en Jos Kamer maakten samen de oversteek. Uitgerust met veel kennis. En een rubber hamer…
Vaak worden verstoringen veroorzaakt door ondeugdelijke apparaten in de omgeving. Dat soort oorzaken is op afstand vaak al te beredeneren en op te lossen. Maar hier bleek dat niet het geval. Samen met medewerkers van T-Mobile startten we het onderzoek naar andere mogelijkheden. T-Mobile kan ‘real time’ verstoringen meten zodat we goed konden testen wanneer de klachten zich voordeden.
Gek genoeg deed het verbindingsprobleem zich alleen voor bij sterke wind. En dat komt op Vlieland natuurlijk nogal eens voor. Waarschijnlijk veroorzaakte een bepaalde trilling de verstoring. Frank Holl: “Toen kwam de rubber hamer goed van pas. Die hoort al jarenlang tot mijn standaarduitrusting. Door systematisch klappen te geven op de antennes in de omgeving van de vuurtoren, kregen we het probleem gelokaliseerd. Niet de antennes van de telecomproviders maar een draadantenne van Rijkswaterstaat bleek de storing te veroorzaken. Op Vlieland, bovenop de vuurtoren, staat een DGPS-zender van Rijkswaterstaat. Die zender zorgt ervoor dat scheepvaartverkeer extreem nauwkeurig zijn positie kan bepalen. Dat is cruciaal voor een veilige scheepvaart. De antennedraad bleek beschadigd te zijn en stond bij harde wind ‘te vonken’. Daar had het scheepvaartverkeer geen last van maar bij harde wind zorgde die lange draad voor de verstoring van het frequentiespectrum en dus ook op de netwerken van de telecomproviders. Andere providers hadden daar geen last van omdat hun antennes niet op de vuurtoren stonden maar net iets verder weg op een duin.”
De verstoring was verklaard en kon daarna door Rijkswaterstaat snel opgelost worden.