Wij krijgen ze ook: veelgestelde vragen. Misschien heeft u één van onze medewerkers wel eens aan de lijn gehad. Onze ervaren klantcontactmedewerkers staan u namelijk graag te woord.
Greta: ‘Dit jaar start het vaarseizoen eind maart en dat betekent maar 1 ding: het is tijd om je boot vaarklaar te maken. Dat merken we gelijk aan de telefoon. Mensen willen weten wanneer ze hun bedieningscertificaat krijgen of hoe ze hun scheepsgegevens kunnen wijzigen. Maar wat er echt uitspringt is toch wel het MMSI-nummer. Wij vragen altijd direct voor welk apparaat het nummer nodig is. Als je bijvoorbeeld een AIS-transponder* wil programmeren dan heb je dit nummer nodig om je gegevens aan het apparaat te koppelen.’
*AIS is een kastje aan boord, uitgerust met een GPS en een VHF-installatie. Hierdoor zien schepen die u tegemoetkomen of inhalen u eerder. De kans op aanvaringen wordt daarmee kleiner.
Maar ja, hoe krijg je nou zo’n nummer en waar mag je deze dan voor gebruiken? Dat willen de meeste bellers weten.
Als je naar onze website gaat dan log je in bij frequentiegebruikersregister. Dat kan met DigiD of met het relatienummer van AT. Als je al een maritieme registratie hebt, dan kan je zelf een MMSI-nummer aanvragen door de registratie te wijzigen. Het wijst zich vanzelf. En 15 minuten na het verzenden van de aanvraag, vind je het nummer onder Mijn gegevens in het register. Daarnaast ontvang je het nummer ook per post. Meestal duurt dit 10 werkdagen.
Heb je geen maritieme registratie dan doe je een nieuwe melding. In het register vink je dan aan voor welk apparaat je het nummer nodig hebt. Er zijn namelijk meerdere mogelijkheden. Want met een basiscertificaat mag je een MMSI-nummer alleen gebruiken voor een AIS-transponder. Wil je het nummer gebruiken in een combi-marifoon dan heb je minimaal een Marcom-B certificaat nodig. Een combimarifoon kan namelijk ook op hoogvermogen uitzenden en dat betekent dat je meer mogelijkheden hebt. Daarvoor heb je een uitgebreider certificaat nodig.