Mobiele telefoons, internet en slimme apparaten. Een paar voorbeelden van telecommunicatie die waarschijnlijk ook binnen uw organisatie worden gebruikt. Organisaties worden er steeds afhankelijker van. Telecom is de ruggengraat van de digitalisering. Maar als het uitvalt, kan dat verstrekkende gevolgen hebben voor uw bedrijfsprocessen…
Daarom heeft Agentschap Telecom de quickscan Uitval Telecom ontwikkeld. Na het invullen van de quickscan weten organisaties hoe goed ze zijn voorbereid op uitval van telecom en wat ze kunnen doen om zich hierop beter voor te bereiden.
Een van de eerste personen die de quickscan Uitval Telecom invulde was Jaap-Jan Stuve, Service-Delivery Manager bij De Nederlandse Gasunie. Hij is vanuit de ICT afdeling van Gasunie verantwoordelijk voor de SLA-afspraken met de businessunits Gastransport en Deelnemingen en heeft ‘business continuity’ als aandachtsgebied.
Wat was je eerste indruk van de quickscan?
‘Gasunie heeft veel ervaring met het beperken of uitsluiten van risico’s op allerlei gebied en ook op het gebied van telecom. Toch maakte de quickscan dat ook ik bij sommige aspecten echt even wat langer stilstond. Vooral die vragen die gingen over het testen van de door ons genomen maatregelen. We doen die testen, maar het blijft goed om regelmatig stil te staan bij de gewenste frequentie en diepgang.’
Hebben jullie zelf ook nog iets aan de vragen uit de quickscan?
‘De vragen houden me scherp. Ik weet dat we de door ons genomen maatregelen ook regelmatig testen. Toch zette me het soms aan het denken. Doen we dat echt voldoende? Hebben we het goed genoeg geregeld? Ik vond de vragen goed gesteld, begrijpelijk en voor veel organisaties ongetwijfeld erg prikkelend.’
Waarom denk je dat de vragen prikkelend zijn voor veel organisaties?
‘Beschikbaar zijn van telecom is voor iedereen net zo normaal als het beschikbaar zijn van stroom. Toch is het echt niet ondenkbaar dat telecomdiensten een keer uitvallen. Daarop voorbereid zijn is dus echt heel belangrijk. Ik kan me voorstellen dat veel organisaties zich nog niet goed realiseren hoe afhankelijk ze zijn van telecom.’
Bij Gasunie is de bewustwording dat telecom kan uitvallen alom aanwezig. Hoe hebben jullie dat voor elkaar gekregen?
‘Het zit als het ware in ons DNA. Bij Gasunie is van oudsher alles gericht op veiligheid en leveringszekerheid. We stellen we onszelf regelmatig de ‘wat als’-vraag: wat als het er nou een keer niet is? Alleen bewustwording is onvoldoende. Het is minstens zo belangrijk om die bewustwording om te zetten in de juiste acties.’
Helpt de quickscan organisaties verder?
‘Als mensen de quickscan invullen zijn ze zich waarschijnlijk wel bewust van het feit dat telecom kan uitvallen en dat dat gevolgen heeft voor hun organisatie. Het advies uit de quickscan is daarom zo belangrijk. Daarmee kan de invuller aan de slag en zijn organisatie mobiliseren. Te beginnen bij diegene die verantwoordelijk is voor de gevolgen van uitval van Telecom.’
Wat raad je organisaties aan die de quickscan hebben ingevuld?
Volg het vijfstappenplan. Door het volgen van de stappen kom je er als organisatie achter hoe afhankelijk je bent van telecom en waar die afhankelijkheden liggen. Ook leer je hoe je deze risico’s kunt beperken. Ik denk dat het belangrijk is voor organisaties om te weten wat hun risico’s zijn. Wat ze met die kennis doen is aan de organisaties zelf om te beslissen. Ik vergelijk het met een brandverzekering. Je moet je er bewust van zijn dat er brand kan uitbreken. Aan jou de keuze om vervolgens op basis van jouw eigen situatie het risico te accepteren, je tegen de risico’s te verzekeren of om maatregelen te nemen om brand te voorkomen.
De quickscan Uitval Telecom is te vinden op de website van Agentschap Telecom. Het invullen kost 5 tot 10 minuten. Na het invullen ontvangen organisaties een advies op basis van de gegeven antwoorden.